I LoVe YoU DeAr...


Friday 22 April 2011

cerita cinta (1)

Imran merupakan pelajar Tahun 1 dalam Pengajian Sains Fizik di Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang. Dia merupakan salah seorang pelajar yang cemerlang di Pusat Pengajian Sains Fizik. Pada semester pertama sidang akademiknya, dia telah dianugerahkan Pingat Dekan Pusat Pengajian kerana dia mendapat keputusan yang cemerlang iaitu 3.89. Semua rakan-rakannya kagum dengan kecemerlangan dia. Termasuklah seorang rakan wanita sekuliahnya. Imran bagaikan dipuja oleh semua rakannya, malahan juga pensyarah-pensyarah yang mengajarnya. Walaupun dia mendapat keputusan yang cemerlang, tetapi dia tidak bangga diri dengan kelebihan tersebut. Malah, Imran seorang yang ringan tulang dan selalu membantu rakan-rakannya yang lemah dalam subjek dipelajari mereka.

Intan, seorang pelajar perempuan yang bertudung labuh di kuliah Fizik tersebut. Dia dikategorikan sebagai pelajar lemah akademik di Pusat Pengajian Sains Fizik. Setiap hari Isnin petang, Intan wajib menghadiri kelas khas yang dilakukan oleh pensyarahnya. Namun begitu, dia tetap juga tidak berganjak dengan kelemahannya. Intan selalu berdoa agar Allah mengurniakan kebijaksanaan kepadanya. Sehingga sekarang, dia masih lagi sama. Walaupun Intan seorang yang lemah dalam pelajaran, tetapi dia seorang yang aktif dan amanah. Ramai pegawai universiti yang suka mengambil Intan sebagai peserta program. Bukan calang-calang program pula, antaranya Temasya Olahraga Tahunan, dia dilantik sebagai Pengarah Projek. Selain daripada itu, Intan juga terlibat dengan program anjuran APEX USM, iaitu Program Lestari Siswa. Program ini merupakan satu penyelidikan lestari dirumah anak yatim yang terpilih. Besar juga jawatannya disana.

Kebetulan kelas pada hari Jumaat tamat pada jam 7 petang. Jadi, bas tiada untuk mengambil pelajar-pelajar dari pusat pengajian masing-masing. Cuaca pada petang itu juga tidak baik. Hujan renyai-renyai dan waktu senja itu kelihatan sangat suram. Nasib Intan baik kerana dia membawa payung. Intan seorang yang berjaga-jaga. Dia selalu membawa payungnya itu didalam beg galas kegemarannya. Ketika Intan membuka payung tersebut, dia berpusing ke arah belakang. Dengan tidak semena-mena...

"Subhanallah...sakitnya..."

Intan terdengar suara seorang lelaki yang mengeluh kesakitan. Intan mengincupkan semula payungnya dan melihat bahawa seorang lelaki berada betul-betul didepannya. Intan terkejut lalu...

"Subhanallah...Maafkan ana, saudara...Maafkan ana...Ana tidak sengaja...Ana tidak nampak yang saudara ada di belakang ana tadi...Asif ye..."

Pertama kali Intan berkata-kata dengan jejaka tampan itu. Sebelum ini, Intan tidak pernah bertegur sapa dengan dia. Jika bertembung, Intan akan senyum dan kembali tunduk. Tetapi, hari ini dengan hati yang berat, Intan terpaksa bercakap dengannya. Intan agak gelabah kerana khuatir jikalau lelaki tersebut cedera terkena payungnya tadi. Sambil tunduk melihat payung, dia menjawab...

"Tidak mengapa...Ana tidak apa-apa...Tidak perlu enti memohon maaf...Entikan tidak nampak ana tadi...lagipun salah ana sebab datang melulu kearah enti tadi...Hujan kan, takut basah buku yang ana pegang..."

Dia berkata sambil menunjukkan buku yang dipegangnya. Walaupun intan berasa serba salah, tetapi agak lega kerana maafnya berbalas.

"Enti ada payung, kan??? Apa kata kita balik sama-sama...Enti tinggal di Cahaya Gemilang, kan?? Ana juga tinggal disana..."

Lelaki tersebut berkata pada Intan. Intan terkejut, kenapa lelaki tersebut mahu pulang dengannya. Sedangkan lelaki tersebut kelihatan alim dan sentiasa berkopiah.  Tidak mungkin dia mahu berjalan dengan wanita yang bukan muhrimnya. Tetapi tidak mengapalah, haripun sudah mulai senja. Sekurang-kurangnya Intan tidak pulang seorang diri. Lalu, Intan mengembangkan payungnya dan berlalulah mereka berdua berjalan bersama menuju ke Desasiswa Cahaya Gemilang. Rakan-rakan yang lain masih menunggu di perhentian bas di hadapan Pusat Pengajian Sains Fizik tersebut kerana hujan tidak berhenti lagi.

Dalam perjalanan, sempat lelaki itu memperkenalkan diri.

"Nama ana Imran. Ana asal dari Perak. Enti???"

"Ermmm...nama ana Intan. Ana juga berasal dari Perak..."

Entah mengapa tiba-tiba mereka merenung antara satu sama lain. Di situlah mula timbulnya perasaan suka antara satu sama lain. Biasalah, itulah yang dikatakan, dari mata turun kehati, dari hati cinta mula berputik.

"Tahniah kerana enta menerima anugerah dari Pusat Pengajian...Enta memang genius...Tidak macam ana, ana kurang pandai..."

"Terima kasih...Tapi kepandaian ana bukan selamanya...Bila-bila masa saja Allah boleh tarik semula...Ini pun berkat doa dari keluarga...InsyaAllah, jika enti perlukan bantuan, ana sudi membantu...Jangan malu-malu, niat ana untuk membantu sahabat..." kata Imran kepada Intan.

Intan kelihatan gembira kerana sudah ada orang yang ingin membantunya.

***********************************************************************************

No comments:

Post a Comment