I LoVe YoU DeAr...


Tuesday 19 April 2011

Cinta Atas Bukit...(Cerpen Pendek)

Disaat aku merenung ke langit, kulihat bintang-bintang yang berkerlipan memenuhi permukaan langit yang gelap gelita. Aku pejamkan mata sejurus aku menghirup udara malam yang tenang dan nyaman dari permukaan bukit yang agak curam itu. Namun, aku berbaring di atas kepingan-kepingan rumput hijau di bukit itu. Aku merasakan bahawa keindahan malam itu dapat ku selami dengan hati nuraniku. Hatiku terasa tenang pabila memikirkan kebesaran Allah yang maha Pencipta ini.

"Assalammualaikum..."
Aku dikejutkan dari lamunan keindahan alam ini dengan suara yang agak biasa ku dengari sebelum ini. Suaranya yang serak basah itu mengingatkan aku pada seseorang lalu aku melihat kearah suara itu. Agak terkejut melihat seorang jejaka yang aku seringkali sapa difacebook sedang duduk disisi kanan aku. Aku bingung melihat dia lalu membingkas duduk dan menggosok belakang aku jikalau ada tanah yang mengikuti bajuku. 

"Waalaikumsalam..."
Aku menjawab salam yang diberikannya. Lalu aku terfikir adakah dia sudah lama berada disisi aku ketika aku menghirup keindahan alam tadi? Hanya aku yang tidak sedar akan kehadirannya disisi aku sejak tadi atau dia baru sahaja sampai disini? Agak malu kerana tiada orang lain yang berada dibukit itu, hanya aku sahaja. 

"Awak buat apa datang sini? Datang dengan siapa?"
Lalu aku bertanya pada dia sambil melihat wajahnya yang agak cerah, ditambah lagi dengan pantulan cahaya bintang dilangit yang tersangatlah banyak. 

"Sebagaimana tujuan awak kemari, itulah tujuan saya datang kemari..."
Dengan tenang dia menjawab pertanyaan aku lalu menoleh ke arah bintang-bintang yang menerangi ruang langit luas itu. 

"Saya datang bersama bintang-bintang yang berkerlipan di ruang angkasa itu untuk menemani awak yang seorangan disini. Saya tahu, bintang itu mampu membuatkan awak tersenyum, dan jika saya menjadi bintang yang terang itu, saya juga mahu membuatkan awak tersenyum..."
Ditambah lagi kata-katanya sambil jari menunjuk ke arah satu dari bintang yang sangat cantik dan besar di ruangan angkasa. Aku agak terkejut dengan kata-katanya itu. Dengan wajah yang bersahaja dan suara yang agak bergurau, aku membalas semula kata-katanya itu...

"Ishhh, awak ni. Pandainya bermadah ye. Tolonglah jangan buat lawak kat sini..."

Dia pusing ke arah aku dan meminta untuk aku memandang matanya tepat. Dia melihat aku dengan penuh perasaan sambil berkata...

"Bintang-bintang itu dianugerahkan Allah untuk manusia nikmati cahaya dan keindahannya untuk memberi inspirasi pada mereka. Begitu juga saya. Saya mahu menjadi bintang yang memberi inspirasi dalam hidup awak. Ikhlas saya katakan, sejak hari pertama kita bertemu di dewan kuliah hari tu, saya seringkali mengingati awak. Setiap kali bersama di dewan kuliah, saya ingin sangat bercakap dengan awak. Tapi ia sangat tidak mengizinkan saya untuk berbicara dengan awak. Tapi awak selalu sapa saya difacebook. Saya bersyukur sangat..."

Aku hampir tidak percaya, apakah yang baru sahaja aku dengar ini hanya mimpi aku ketika memejamkan mata tadi atau ianya realiti yang berlaku pada diriku. Aku terkedu dan senyap tanpa sebatah kata. Nafas yang aku helakan tidak seperti biasa. Kerana aku takut untuk menghadapi situasi ini. Dia, yang selalu aku anggap rakan sekuliah, memberikan aku kata-kata yang tidak seorang pun yang pernah berani berkata begitu pada aku. Sudah hampir dua semester kami kuliah bersama, rupa-rupanya dia sudah lama menunggu aku. Hampir setiap hari aku menyapa dia difacebook, tetapi dia tidak mahu mengatakan ini difacebook. 

"Apa yang ada pada diriku sehinggakan dia sanggup menerima aku sebagai bakal isterinya?
Layakkah aku untuk menjadi isterinya kelak?" 
Aku bertanya soalan ini dibenak hatiku kerana aku tidak berani untuk bertanya padanya. Aku takut hatinya tersinggung.

Bagaikan dia mendengar bisikan hatiku, lalu dia meneruskan kata-katanya...

"Saya ikhlas untuk mengambil awak sebagai bakal isteri saya. Bukan kerana paras rupa, bukan juga kerana harta yang awak ada. Jikalau senang, senanglah kita bersama, jikalau susah, susahlah. Tapi, saya mahu awak tahu, saya mahu menjadi bintang dihati awak, sementara awak bertindak sebagai bulan dihati saya. Kerana awak baik dan selalu membantu saya, saya sanggup terima awak...Kebaikan yang awak lakukan sudah memberikan saya gambaran tentang awak secara keseluruhannya. Namun, jika ada salah dan silap, kita boleh perbetulkan bersama. Sudikah awak menjadi permaisuri dihati saya?"

Aku bagaikan disumpah untuk membisu. Tidak tahu untuk membalas kata-katanya. Patutkah aku terima atau aku perlu mohon masa untuk berfikir?Dia melihat wajah aku dengan muka yang sedang menunggu jawapan dari aku. Tatkala dia ingin berkata-kata semula, aku memintas ayatnya...

"Awak, kita sudah lama berkawan, tetapi kawan biasa. Kawan sekuliah. Saya tidak pernah menganggap awak sebagai teman istimewa saya. Saya menyapa awak difacebook, kerana saya prihatin terhadap kawan-kawan saya. Hanya satu saya mahu bertanya pada awak, adakah keputusan  yang awak lakukan ini berlandaskan petunjuk dan cahaya Allah? Atau hanya mengikut kata hati awak semata-mata?"

Aku tidak mahu hubungan yang akan dibina tidak bertahan lama kerana perasaan cintanya pada aku bukan atas dasar agama. Kerana aku tahu, jika cinta itu tidak ikhlas, maka Allah akan murka pada hambaNya lalu memutuskan segala nikmat cinta antara mereka. Malam menyepi seketika. Hanya terdengar reriang yang berbunyi dicelahan rumput. Dia merenung ka arah hadapan sambil berkata...

"Ikhlas kerana Allah dan saya pasti petunjuk Allah itu benar. Sama seperti bintang-bintang dilangit, terangnya mereka adalah kehendak Allah. Jika Allah mengatakan gelap, maka suramlah malam ini..."

Beginilah indahnya bintang dilangit yang gelap. Begitu juga cinta yang hadir secara tiba-tiba dalam diri aku. Tanpa aku ketahui, orang yang aku anggap sebagai seorang rakan sekuliah, kini bakal menjadi kawan serumah dengan aku. Kini, aku bersedia dengan tanggungjawab dan perasaan yang bakal hadir dalam hidupku. Walaupun cinta bukan datang dahulu. Aku percaya, jika ikhlas insyaAllah, cinta itu boleh dibentuk setelah aku berumahtangga. 

Kami berdua masih belajar, jadi kami perlu berkongsi tanggungjawab setelah kami disatukan nanti. Allah itu mengetahui apa yang terbaik buat umatNya.

<3...CINTA ATAS BUKIT...<3

No comments:

Post a Comment