I LoVe YoU DeAr...


Wednesday 27 April 2011

cerita cinta (2)

"Amin ya Rabb Al-Amin..."

Intan baru sahaja selesai solat Asar. Roommate Intan tiada dibilik. Ada meeting di luar. Intan terasa bosan duduk dibilik seorang diri. Dia bercadang untuk turun ke Tasik Aman. Selalunya jika dia terasa bosan dan tension dengan pelajarannya, dia akan pergi bersiar-siar di tasik. Tidak kisahlah Tasik Aman ataupun Tasik Harapan. Dia pasti akan membawa bekalan roti untuk diberikan kepada ikan-ikan dan binatang-binatang lain yang hidup ditasik tersebut. Kebetulan petang ini, bekalan rotinya sudah habis. Jadi, Intan bercadang untuk bersiar-siar sambil berjoging. Sudah lama dia tidak berjoging. Badan pun sudah naik lemak. Dia pun bersiap memakai baju t-shirt muslimah dan track suit warna hitam. Bukan main semangat lagi Intan petang ni. Sport shoe pun dia pakai skali. Selalunya dia hanya memakai kasut biasa sahaja. 

Jam menunjukkan pukul 5.30 petang. Imran pun keluar bersama rakan-rakannya yang lain. Mereka ingin ke Tasik Aman. Saja jalan-jalan sambil hirup udara segar. Lagipun. sudah seminggu mereka tidak ke tasik kerana cuaca tidak mengizinkan. Alhamdulillah, petang ini cuaca tampak cerah dan udara terasa segar. Tetapi Imran berlainan dengan rakan-rakannya yang lain. Dia memakai sport shoe, tetapi rakan-rakannya hanya memakai slipper biasa. 

"Kenapa ko pakai kasut sukan, Im??? Bukan ke kite just jalan-jalan je. Bukan nak jog pun..."

Tegur rakan sebilik Imran, Faizal. 

"Saja aku pakai kasut sukan. Ingat nak joging skali. Tengok la nanti macam mana. Yang ko tu dok pakai kasut sebelah lain tu kenape Jai??? Hahahahaha..."

Imran memang suka mengusik rakan sebiliknya itu. Sudah berapa kali Imran berbuat demikian pada Faizal. Faizal seorang yang lurus bendul. Dia terkejut lalu melihat pada kasutnya. Sebenarnya, kasut Faizal adalah kasut yang sama, tapi sengaja Imran ingin buat Faizal terkejut. Apa lagi, dengan tidak semena-mena Faizal mengejar Imran. 

Apabila tiba di tasik, Imran mulakan langkahnya untuk berjoging. Namun, langkahnya terbantut apabila matanya terlihat ke suatu sudut tasik, yang membuatkan hati dia terpesona.

"Intan...Dia pun ada di sini juga???"

Benak hatinya berkata-kata. Imran melihat ke arah rakan-rakan yang lain. Kelihatan mereka semua sudah menjauhi dia. Ini peluang untuk dia pergi berjumpa orang yang dilihat di sudut tasik tersebut. Dia tidak mahu kawan-kawannya tahu yang dia pergi berjumpa seorang wanita. Malu agaknya. Imran memulakan langkah kecilnya ke arah Intan. Setelah berada di belakang Intan, dia menyapa Intan dengan salam...

"Assalammualaikum...enti juga berada disini? Seorang saja ke?..."

"Waalaikummussalam...owhhh, enta rupanya. Ingatkan siapa tadi. Ye, ana seorang sahaja. Roommate ana ada meeting diluar, jadi ana datang seorang sahajalah petang ni. Enta datang dengan siapa???..."

"Ana datang dengan rakan-rakan lain. Tu mereka..."

Sambil menunjukkan jari ke arah Faizal dan rakan lain, Imran menerangkan kedatangan dia ke tasik tersebut. Mereka juga tidak mahu dilihat seperti orang sedang bercouple, jadi mereka buat keputusan untuk berjalan ke Tasik Harapan. Disana mereka boleh berbual panjang sambil berjalan. Peluh juga akan keluar dari badan. Mereka berdua kelihatan akrab sekali. Seperti sudah kenal lama. Sedangkan mereka baru sekali berbual. Walaupun begitu, mereka masih lagi mengekalkan adab-adab bersama bukan muhrim. 

"Enta sibuk tak esok petang? Ana mohon pertolongan enta untuk ajar ana subjek 103. Ana kurang faham la. Itu pun jika enta tak sibuk la..."

Intan mahu Imran mengajarnya kerana Imran pernah menawarkan pertolongan pada dia. 

"Esok petang, InsyaAllah. Ana tak de kelas esok petang. Ana tunggu enti di Pusat Sumber Pusat Pengajian Sains Fizik ye. Jangan lupa bawa skali nota dan soalan latihan yang Prof bagi semalam..."

Imran bersetuju untuk mengajar Intan. Dia mahu menolong Intan. Kebetulan dia tiada kelas pada petang esok. Mereka terus berbual sambil berjalan mengelilingi Tasik Harapan. Setelah tiba di penghujung tasik, mereka terserempak dengan Faizal dan rakan-rakan lain. Intan terasa malu dan terus mengindurkan diri dari situ. Hari pun sudah senja, jadi Intan pun pulang semula ke Desasiswa Cahaya Gemilang seorang diri. 

***********************************************************************************

No comments:

Post a Comment