I LoVe YoU DeAr...


Sunday 3 April 2011

Luahan Rasa Hati Yang Hiba Mengenang Cinta...(Cerpen Pendek)

Aku bukanlah wanita yang sempurna. Kadang-kadang aku takut menjadi perempuan. Tapi, aku perlu terima apa adanya ciptaan Yang Maha Esa untuk aku. Aku redha dengan kejadian aku. Dulu, masa aku kecil, aku takut untuk bermain-main dengan orang lain. Aku jenis yang patuh kehendak kedua ibubapa aku. Mereka sering melarang aku bermain dengan lelaki. Sekarang pula, aku lain. Walaupun aku masih takut dengan kedua ibubapa aku, tapi aku punya hak untuk merasai nikmat dunia. Walaupun aku tahu aku tidaklah sebuas rakan-rakan lain. Aku sudah mula ada perasaan kasih sayang terhadap lelaki. Aku sudah mula jatuh hati apabila melihat lelaki. Kini, aku berhadapan situasi yang sangat-sangat berbeza dengan masa lampauku. Aku sudah mula dewasa dan sudah mula ingin mencari haluan hidupku sendiri. 
Kini aku mula untuk mengerti erti cinta. Alam yang aku lalui kini lebih mencabar dengan kehadiran perasaan itu. Benarkah cinta itu buta? Aku sendiri tertanya-tanya. Namun, aku biarkan sahaja apa yang mereka kata. Bagi aku dahulu, cinta itu tidaklah sebuta manusia yang asyik dengan cinta. Tapi kini, cinta yang buta itu yang hadir dalam hidupku. Aku cuba untuk menghalangnya, tetapi hampa. Perasaan yang kian datang menerjah aku membuatkan aku pilu dan sedih. 
Sudah hampir tamat semester 2 aku disini. Macam-macam pengalaman yang aku rasai. Pahit, manis, semuanya ada. Dimarahi, dicaci, dihina, dikutuk, malah lebih teruk lagi aku diduga oleh seseorang yang aku tidak menyangka dia sanggup buat aku begitu. Meskipun begitu, aku masih lagi boleh memaafkan dia. Bukan mudah, tapi aku cuba dan kini aku rela memaafkannya. 
Cinta??? Di universiti??? Ada tu memanglah ada, tapi kadang-kadang aku malas nak melayan perasaan itu. Aku hanya bisa menatap wajahnya tatkala aku bertemu dengan dia sahaja. Aku tidak mahu orang lain perasan yang aku menyukainya. Biar Allah sahaja yang tahu bagaimana aku mencintainya. 
"Akak, dah kahwin ke belum??? Muka akak macam dah kahwin. Mana suami akak???" 
Ya Allah, menyampahnya aku bila soalan-soalan begini diajukan pada aku. Bukan sahaja pelajar, malah pensyarah aku juga sering bertanya soalan yang sama. 
"Hey, you. Mana you punya husband??? I selalu tengok you jalan sorang-sorang. Bukan you dah kawin ke??? Tengok muka you macam dah ade anak 2..."
Ahhhh....Tension aku dibuatnya. Bila berjumpa dengan rakan-rakan yang aku baru nak kenal, pasti mereka kata aku sudah 25 tahun dan sudah berumah tangga. Betulkah kata mereka ini? Padahal aku baru 20 tahun. Apabila aku cerita pada mak dan abahku dikampung, mereka semua ketawa. Kecil hati aku. Mereka tidak tahu bagaimana perasaan aku apabila menerima situasi seperti ini. 
Setiap tahun, pasti ada sahabat-sahabat dan juga saudara-saudara perempuanku yang bernikah. Aku terharu melihat mereka dan teruja juga. Aku tertanya-tanya lagi pada diri aku, bilakah masa seperti ini akan sampai pada aku? Adakah sempat untuk aku menjadi seperti mereka? Macam-macam persoalan timbul dalam benak hatiku. Aku masih muda lagi. Patutkah aku berfikir tentang rumah tangga? Aku masih muda lagi. Adakah aku bersedia untuk melalui alam berumah tangga? Aku masih muda lagi. Adakah yang sudi membimbing aku tatkala aku sudah menjadi isterinya nanti? Macam-macam lagi persoalan yang aku persoalkan. 
Pabila aku terfikir tentang kedua ibubapaku, pasti aku menolak semua persoalan itu. Kerana aku ingin penuhi hasrat kedua ibubapaku. Iaitu memberikan mereka senyuman lebar dengan kejayaan aku suatu hari nanti. Aku juga tidak mahu mereka terluka kerana merekalah orang yang aku paling sayang. Tapi aku ini manusia biasa dan mahu mencari kehidupan yang sebenar. Aku tidak bisa menipu diri sendiri. Aku tidak boleh membawa perasaan ini hinggakan aku sendiri yang merana. Mak, abah, aku bukan mahu ingkar kata-kata kalian, tetapi aku mahu kalian faham bahawa anakmu ini ingin menjadi wanita biasa. Wanita yang menunaikan fitrah seorang wanita. Sama seperti mak juga. Maafkan anakmu ini. 
Kadangkala, hati aku meronta-ronta untuk mencari pasangan hidup. Perasaan ini datang tiba-tiba. Bukan aku pinta dan bukan juga aku mohon. Ya Allah, sukarnya untuk aku menahan. Aku tidak mampu. Kini, aku hanya berserah pada Allah, bagaimana Dia menentukan kehidupan aku. Walaupun aku tahu aku bukan manusia yang mulia, namun aku tahu juga cinta itu mulia disisi Allah jika kita sebagai hambaNya menjadikan ia sebagai satu wadah kehidupan yang suci. 

Kasih,
Kau hadir tanpaku duga,
Kau pergi tanpaku pinta,
Sayang,
Kau selitkan rasa ini dihatiku,
Tetapi kau menghilang sekelip mata,
Kerana kau ingin datang dihari lusa,
Rindu, 
Kau bagaikan sahabat hatiku ini,
Kau cari diriku,
Tanpa memikirkan imanku,
Cinta,
Kau robek jantungku,
Sehingga aku sukar untuk bernafas,
Dalam kehidupan yang penuh duri dan ranjau,
Kerana kaulah aku begini,
Kerana kaulah aku disakiti,
Kerana kaulah aku dibenci,
Namun,
Aku tidak bisa melawan,
Aku tidak bisa menungkah segala fitrah,
Sesungguhnya aku juga ada kamu...

KASIH, SAYANG, RINDU, CINTA.........

No comments:

Post a Comment